وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در گفت و گو با معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت مطرح شد:

نباید تصور کرد تمام پزشکان نسبت به درد و رنج مردم بی تفاوت هستند

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت گفت: سازمان نظام پزشکی در مجموع خوب عمل کرده است، اما برای بهتر شدن بايد تلاش كند.

دكتر علي اكبر حق دوست در گفت و گو با وبدا درخصوص اختلافات بین نظام پزشکی و وزارت بهداشت كه مباحث و بیانیه هايي را به همراه داشت، بيان كرد: وظیفه ذاتی وزارت بهداشت و نظام پزشکی متفاوت است و طبیعی است که بین آنها در بعضی موارد اختلاف نظر وجود داشته باشد. این تفاوت دیدگاه را نباید به معنی اختلاف ذاتی و عمیق آنها دانست.

وي افزود: وزارت بهداشت نقش تولیتی دارد و باید از این جایگاه پاسخگو باشد و هر اتفاق خوب و بدی که در حوزه سلامت کشور رخ دهد، به طور  مستقیم یا غیر مستقیم در حيطه پاسخگويي وزارت بهداشت است و طبیعی است وزارت بهداشت در مقابل این مسئولیت سنگین، باید اختیارات و جایگاه مدیریت خود را داشته باشد. چراكه وزارت بهداشت باید پاسخگوی همه باشد.

دكتر حق دوست با بيان اينكه پاسخگویی به قانون، پاسخگویی به مردم، پاسخگویی به جامعه پزشکی و سایر ارائه دهندگان خدمت، پاسخگویی به دانشجویان و پاسخگویی بین المللی در حوزه سلامت در حيطه وزارت بهداشت است، تصريح كرد: در نتیجه، وزارت بهداشت باید با در نظر گرفتن این جایگاه در کنار مسئوليت اصلی ارائه دهنده خدمت بودن و مسئولیت آموزش و پژوهش در حوزه سلامت داشتن، به تولیت نیز بپردازد.

وي در اين خصوص ادامه داد: جایگاه نظام پزشکی نیز خاص است، چراکه یکی از بزرگترین تشکل های صنفی کشور است. گروه پزشكي، گروهی است که از نظر تعداد، موقعيت اجتماعی و نقش کلیدی شان در ارائه خدمت، جایگاهی ویژه اي دارد. این تشکل وظایف قانونی برعهده دارد که باید به آنها عمل کند و یکی از مهمترین وظایف و توقعات از نظام پزشکی، تلاش برای حفظ حقوق صنفی اعضايش است. طبیعی است که تلاش برای حفظ شان و حقوق صنفی ممکن است با بعضی از تصمیمات حاکمیتی اختلاف داشته باشد. این به معنی مقابله و جنگ نیست، این به معنای داشتن وظایف و توقعات متفاوت از وزارت بهداشت و نظام پزشکی است.

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت در توضيح بیشتر به این سوال که آیا بين وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي اختلاف نظر وجود دارد، خاطرنشان كرد: گاهی شرایط به گونه اي رقم می خورد که اختلافات بین این دو عنصر اصلی تامین کننده سلامت کشور پر رنگ تر می شود و شاید این روزها کمی بروز این اختلافات بیشتر شده است، اما با عقلانیتی که وجود دارد، مطمئن هستم این مشکل نيز حل خواهد شد.

دكتر حق دوست گفت: ایمان دارم که تیم مدیریتی هر دو ارگان، افراد سرد و گرم چشیده و با تجربه اي هستند و مي دانند که اختلافات عمیق و تقابل به نفع هیچ کس نیست، همچنین بر شرایط سخت فعلي مطلع هستند و مي دانند اتحاد و اخذ تصمیمات مشارکتی و حمایت های منطقی از یکدیگر بسیار ضروری است به خصوص برای تقویت اعتماد عمومی به جامعه پزشکی.

وي در پاسخ به اين سوال كه در رويايي با شرايط فعلي و تقابل دو دستگاه چه بايد كرد، تصريح كرد: در پاسخ به اين سوال، باید عملکرد و رفتار هر دو را با توجه به واقعیت های جامعه تحلیل کنم تا شاید جواب قانع کننده ای ارائه شود.

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه اعتماد عمومی بسیار مهم است، عنوان كرد: نظام پزشکی باید بداند و باور داشته باشد که این روزها به دلایل مختلف اعتماد مردم کم شده است و این به نفع هیچ کس به خصوص جامعه پزشکی نیست، منظور اين نيست که همه این دلایل درست است، اما وجود دارد و فراموش شدني نيست.

دكتر حق دوست افزود: وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست و سطح بیکاری و متوسط درآمد در مقابل هزینه ها نيز وضعيت مطلوبي ندارد. طبیعی است که اكثريت مردم نسبت به جامعه پزشکی این تصور را داشته باشند که درآمدشان بسیار زیاد و غیر منطقی است.

وي بيان كرد: مردم نمي توانند بپذیرند که درآمد كاركرد سخت و طاقت فرساي يك ماه شان کمتر از درآمد روزانه يك پزشک باشد. مردم تصور می کنند که درآمد تمام پزشکان بسیار زیاد بوده و پذيرش بي عدالتي درآمدي در همين جامعه پزشكي، برايشان دور و باورنكردني است و باور نمی کنند که حتی بعضی پزشکان در هزینه درمان های ضروری خود و یا خانواده خود دچار هزینه های کمرشکن می شوند.

دكتر حق دوست در اين مورد اظهار داشت: از طرف ديگر، مردم گاهي شاهد صحنه هایی هستند که زیبا نیست و این صحنه ها وقتی توسط رسانه های رسمی و فضای مجازی منعکس و گسترده پخش می شود، این احساس به وجود می آید که درآمد اکثر پزشکان به دلیل رفتارهای غیرقانونی و دور شدن از اخلاق حرفه ای زیاد است. زماني كه صحبت از فرار مالیاتی می شود و مصادیق محدود مطرح و در همه جا نشان داده می شود، طبیعی است که احساس بدی در جامعه ایجاد کند.

وي ادامه داد: به اعتقاد بنده عمده جامعه پزشکی از این وضع ناراضی هستند و نمی خواهند به دلیل رفتار درصد اندكي از پزشکان، كل جامعه پزشكي زیر سوال رود، اما به دلایل مختلف که شاید بخشي از آن نیز به نبود قوانین برگردد، عملاً واکنش درونی این جامعه و نظام پزشکی برای مقابله به چنین اتفاقاتی کم رنگ است.

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت با بیان اینکه جامعه پزشكي بايد به پاكسازي دروني بپردازد، گفت: هدف اين نيست كه بعضی از این رفتارها را که نسبتا رایج است و با اصول اخلاق حرفه ای هماهنگ نیست را نام ببريم، انتظار می رود که جامعه پزشکی، خود برای حل این مشکلات اقدام كرده و به پاکسازی درونی بپردازد. در غیر این صورت روز به روز شان اجتماعی شان کاهش و نظارتهای خشن بیرونی نيز افزایش خواهد يافت و البته بعضی تخلفات نهادینه تر می شود و طبیعی است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت بیشتر باید ورود کند.

وي عنوان كرد: بنده مطمئن هستم که شورای عالی نظام پزشکی خود چنین دغدغه ای را دارد و کارهای خوبی نیز کرده است، اما با خواست مردم تفاوت بسیار دارد و نگرانم این شکاف روز به روز عمیق تر شود که این موضوع، اتفاق خطرناکي است.

دكتر حق دوست وظيفه وزارت بهداشت در مقام تولیت را دفاع از حقوق مردم دانست و گفت: وزارت بهداشت باید ضمن احترام به حقوق پزشکان، از حقوق مردم چه در حوزه مادی و در حوزه چه سلامت دفاع کند. طبیعی است که اگر وزارت بهداشت موارد خارج از عرف را مشاهده كند و یا فشار روانی جامعه بالا برود، باید واکنش نشان دهد و نمی تواند بی تفاوت باشد و اگر چنین واکنشی نشان ندهد باید به شیوه مدیریت وزارت شک کرد. مطمئن هستم حتی اگر جایگاه مدیران ارشد این دو دستگاه عوض شود بخش زیادی از گفتمان ایشان هم کاملا تغيير مي كند و این نشان می دهد که ماهیت کار آنها متقاوت است و لذا رفتارهای متفاوت را باید انتظار داشت.

وي در پاسخ به اينكه به گفته بعضي افراد، پزشکان جامعه بدون درد هستند و درد و رنج مردم را کمتر درک می کنند و فقط به فکر جیبشان هستند، وگرنه نباید از طرح بکارگیری کارتخوان در مطب آشفته می شدند، توضيح داد: اولا یک یا چند مصداق محدود را نباید به کل جامعه تعمیم داد و تصور کرد رفتار تمامی پزشکان این چنین است. بله هیچ کس با افرادی که اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند، احساس همدردی نمی کند، اما اینکه چه میزان واکنش از سوی نظام پزشکی نشان داده می شود و آیا این واکنش موثر بوده، جای حرف دارد. مردم انتظار دارند سازمان نظام پزشکی در انجام وظایف نظارتی و پالایشی خود چابک تر عمل کند؛ اما نباید تصور کرد تمام پزشکان نسبت به درد و رنج مردم بی تفاوت هستند.

دکتر حق دوست در اين خصوص ادامه داد: این پزشکان که از بهترین فرزندان این مرز و بوم در دوران تحصیل بوده اند با مشقت های بسیار خود را بالا کشانده اند و ذات این کار ارتباط مداوم با افراد ملول و دردمند است و لذا نمی تواند در مقابل سختی های جامعه بی تفاوت باشد، آیا اشکالات در اخلاق جامعه بیشتر است یا جامعه پزشکی؟ قطعا در سطح کشور قشری پرکارتر و پرتلاش تر از جامعه پزشکی وجود ندارد، پزشكان از دوره کودکی و نوجواني تا دوران تحصیل دانشگاهی بدون تعطیلات موثر مجبور به کار و تلاش و امتحانات متواتر هستند و در دوران پس از تحصیل نیز به شدت باید کار کنند و در مناطق محروم ارائه خدمت كنند، کدام گروه همانند ایشان هستند؟

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت، بيان كرد: برای نزدیک شدن به مردم بايد همه تلاش کنیم و جامعه پزشکی و انجمنهای مربوطه و سازمان نظام پزشکی باید بیش از پیش تلاش کنند. اين سازمان برای این کار باید حتما در مقابل آسیب ها فعالانه اقدام کند و اجازه ندهد آسیب های محدود و رفتارهای تعداد کمی از پزشکان شان و منزلت این جامعه خدوم را زیر سوال ببرد. بعضی مواقع واقعا براي مردم پرسش ايجاد مي شود و مثلا یکی از مواقعي كه مردم نياز به توجه و رسيدگي به سوال شان را دارند، رسیدگی به تخلفات پزشکی است. این شائبه که نظام پزشکی نمی تواند به تخلفات رسیدگی کند یک سوال جدی است. دیدن چند مصداق کوچک هم باعث می شود مشکل چند برابر بزرگ شود و تعمیم داده شود.

دكتر حق دوست درخصوص رسيدگي به تخلفات پزشكي گفت: می دانم که رسیدگی به تخلفات پزشکی کاری بسیار دقیق و حساس است و اینکه در بهترین شرایط ممکن است در روند درمان بیمار مشکل پیش بیاید و هر اشکالی صرفا به دلیل کوتاهی پزشک نیست.  همچنین مطلع هستم که در روند رسیدگی به تخلفات، تمام مسئولیت و مدیریت با نظام پزشکی نیست و این فعالیت با مشارکت قوه قضائیه انجام مي شود؛ اما ای کاش سازمان از این وظیفه خود بهتر دفاع کرده و شفاف سازی بیشتری انجام می داد تا این فرایند سخت را به مردم نشان دهد. لذا سوالات جدی است و نیاز به پاسخگویی و اقناع افکار عمومی دارد. این به معنای ناتوانی نظام پزشکی در انجام مسئولیت نیست، همچنین به معنای اشکالات اساسی در روند رسیدگی به پرونده ها نیست، اما نه مردم در جریان این فرایند قرار دارند و نه از مشارکت خود مردم در این روند استفاده می شود.

وي با بيان اينكه در هر صنف و گروهی افراد خوب و بد وجود دارد، تصريح كرد: جامعه پزشكي واقعا زحمت زیادی می کشند و نباید کار یک گروه باعث نادیده گرفته شدن زحمات تمامي آنها قرار گیرد. سازمان نظام پزشکی در مجموع خوب عمل کرده است، اما برای بهتر شدن بايد تلاش كند.

دكتر حق دوست در پاسخ به اينكه چنانچه در سازمان نظام پزشكي مسئوليتي داشتيد چگونه فعاليت هايي را پيگيري مي كرديد، تشريح كرد: این نظر شخصی است و قطعا جای بحث دارد، اما بنده حتما سعی می کردم بر فعاليت هاي فرهنگی درون و برون سازمانی انرژی بيشتري بگذارم. مثلا سریالی را حمایت می کردم که مردم زحمات و سختی های شغل پزشكي را درک كنند. برای شفافیت بیشتر اين حرفه تلاش می کردم. سعي مي كردم، سازمان های مختلف را در امور مشارکت دهم و برای منافع بلندمدت بیشتر کار کنم.

وي در اين خصوص افزود: همچنين تلاش مي كردم، مسائلي که باعث دور شدن جامعه پزشکی از مردم می شود و شائبه ایجاد می کند را بهتر و شفاف تر مدیریت کنم. البته در درون این خانواده نیز نیاز به کار فرهنگی وجود دارد، باید مدیریت توقعات صورت گیرد، باید تعلق خاطر سازمانی افزایش پيدا كرده و واکنش سازمان به اتفاقات درون این خانواده بیشتر شود.

معاون برنامه ريزي راهبردي و هماهنگي وزارت بهداشت اظهار داشت: واقعیت این است که مشکلات خانوادگی در جامعه پزشكي چشمگیر است و آسیب های اجتماعی، این گروه را همانند سایر گروههای جامعه تهدید می کند. لذا باید برای این موضوعات انديشيد و اقدام كرد. البته بنده از نزدیک در جریان برنامه های سازمان قرار ندارم و شاید این امور انجام می شود اما نمود آن زياد مشهود نیست يا به عنوان عضو ساده این سازمان اثرات اين اقدامات را مشاهده نكرده ام.

دکتر حق دوست در پایان درخصوص انجام اقدامات برای رسیدن به فهم مشترک از موضوعات و هم افزایی دو مجموعه برای حل مشکلات سلامت مردم خاطرنشان کرد: در عین حال که اغلب از نظرات مشورتی مسئولین نظام پزشکی و سایر ذینفعان برای اتخاذ تصمیمات راهبردی استفاده می شود، در جلساتی که هیات رییسه نظام پزشکی داشته ایم، مقرر شده که با تشکیل کمیته های دائمی و جلسات ادواری در بازه های زمانی مشخص، محورهای همکاری دو مجموعه را تبیین کنیم و به راهکارهای مشخص عملیاتی بپردازیم. هدف همه ما از ارتقای سلامت مردم و دسترسی عادلانه به خدمات با اولویت سلامت است و مطمئن هستیم که در این راه، پزشکان و سایر گروه های ارائه کننده خدمات سلامت، نقش تاثیرگذار و حمایت گری خواهند داشت. /۲۰۷

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٤ مهر ١٣٩٧ - ٠٩:٤١ / شماره خبر: ١٨١٥٠٩ / تعداد نمايش: 324

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج