وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی عنوان کرد:

وزارت بهداشت، مرجع تایید صلاحیت در تبلیغ کالاهای حوزه سلامت است

دکتر سلطانی فر گفت: نظام قوی در حوزه اطلاع رسانی، زمینه ایجاد نظام قوی در بهداشت و سلامت است.

به گزارش وبدا، دکتر محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، 25 اردیبهشت ماه با حضور در دومین جشنواره سلام که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، در جمع مسئولان روابط عمومی تابعه این دانشگاه با تأکید بر اهمیت نظام ارتباطات در ارائه خدمات سلامت از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه های حوزه سلامت خبر داد.

وی ضمن تبریک این روز، تصریح کرد: ظهور تکنولوژی های جدید و شکل گیری فضاهای نوین رسانه ای در کنار مزایای بسیار زیاد، ضایعاتی را نیز به همراه داشته و این آسیب ها در حوزه سلامت جدی تر است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درخصوص خطر تولید محتوا در حوزه های مختلف، افزود: خطری که تولیدکنندگی محتوا در حوزه های مختلف به وجود آورده است، ضربه زدن به حوزه تخصصی و تبدیل نگاه های تخصصی و عمیق به نگاه های عام گرایانه و سطحی است. این رویه به گونه ای است که هر فرد هر آنچه را که تصور می کند در حوزه پزشکی درست است به عنوان مطالب پزشکی بیان می کند. آسیب این مساله در این است که روزی این مطالب به مرجع تبدیل می شوند و همه بدون آنکه نگاه تخصصی به آنها داشته باشند، به آن مراجعه می کنند. امروز مردم قبل از مراجعه به پزشک، مراجع ذیربط و علوم واقعی به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. ممکن است بخشی از این اطلاعات علمی نیز درست باشد، اما نمی شود به همه آنها اعتماد کرد و گاهی اطلاعات اشتباه صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند.

دکتر سلطانی فر اظهار داشت: امروز شاهد بحثی به نام آلودگی اطلاعات و سرریز اطلاعات هستیم. اطلاعات بیش از اندازه و حتی اطلاعات نقیض یکدیگر که باعث شده است در حوزه های مختلف دچار نوعی در هم ریختگی و اغتشاش فکری شویم.

معاون وزیر ارشاد گفت: فقدان یک مرجع یا تعدد کم مراجع رسمی و قوی برای هدایت کاربران و متقاضیان یکی از آسیب های رسانه در حوزه تخصصی است. امروز منابع اطلاعاتی به قدری زیاد و قدرتمند شده اند که نمی توانیم بدرستی مطالب موثق را تشخیص دهیم. فقدان مراجع معتبر پزشکی در شبکه های مجازی و تولید محتوای صحیح، اولین ضعفی است که باید به آن در حوزه سلامت نگاه کنیم.

وی ایجاد مرجعی تخصصی و معتبر برای پاسخگویی به نیازهای عمومی مردم در حوزه سلامت و پزشکی را نیازی فوری دانست که باید با همکاری همه نهادهای ذیربط مرتفع شود.

دکتر سلطانی فر بازپروری و اصلاح دوباره اطلاعات در فضای رسانه ای را به عنوان گام مهم رسانه های حوزه پزشکی برای ارتقای سواد سلامتی دانست و با اشاره به حجم بالای تولید محتوا در فضای رسانه ای خاطر نشان کرد: جامعه پزشکی در برابر حجم عظیم اطلاعات نادرست مسئولیت دارد تا به عنوان یک پزشک یا عضوی از جامعه بهداشت و سلامت به اطلاعات نادرست پاسخ دهد و در مرحله ای بالاتر بتواند محتوای معتبر تولید کند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در جمع مسئولان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از وظایف کاری متخصصان سلامت و فعالان رسانه ای سلامت، پاسخ گویی سریع است که می تواند از بروز آسیب های حوزه سلامت جلوگیری کند. شما عالمان این فن هستید و اگر قرار باشد که اطلاعات غلط، ماندگاری داشته باشد، عوارض جبران ناپذیری دارد، بنابراین شما باید به سرعت نسبت به این مساله پاسخ دهید.

وی ادامه داد: تجربه و آمار و ارقام ثابت کرده است که هر کشوری که نظام بهداشت و سلامت قوی دارد، از نظام فرهنگی و اطلاع رسانی قوی نیز برخوردار است. این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر به کشورهای پیشرفته پزشکی از جمله کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی نگاه کنیم، نظام اطلاع رسانی شان هم به مدد نظام ارائه خدمات پزشکی شان قوی است. این نشان می دهد که رابطه تعاملی و تنگاتنگی بین این دو وجود دارد و به تعبیر حوزه های مختلف، رابطه مستقیم بین این دو وجود دارد و حتما با همین نگاه باید این مسیر را دنبال کنیم.

وی درخصوص اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در رابطه به حمایت از سلامت شهروندان در فضای رسانه ای گفت: توجه به توصیه های وزارت بهداشت و تأیید این وزارتخانه در خصوص تبلیغ کالاهای حوزه سلامت به بیش از 10 هزار کانون تبلیغاتی اعلام شده است و از نظر وزارت ارشاد مرجع تأیید صلاحیت این تبلیغات، وزارت بهداشت است.

سلطانی فر اظهار داشت: دانشکده های مرتبط با حوزه رسانه و همچنین دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت ارشاد آمادگی دارند تا در حوزه آموزش های رسانه ای، دوره های کوتاه مدت رشته روزنامه نگاری سلامت راه اندازی کنند. در این رابطه علاوه بر تأمین متخصصان رسانه ای در حوزه سلامت، آموزش های تخصصی و نکات علمی نیز در اختیار فعالان رسانه ای قرار خواهد گرفت.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین از آمادگی این معاونت برای رتبه بندی رسانه ها و نشریات حوزه سلامت خبر داد و گفت: علاوه بر نظام رتبه بندی و اعتبار بخشی به رسانه های حوزه سلامت، بسته های تشویقی برای این رسانه ها در نظر خواهیم گرفت.

وی در ادامه از فراهم شدن امکان همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین وزارت بهداشت درباره رصد اخبار و محتوای تولید شده در فضای مجازی خبر داد تا از طریق آن بتوان اعتبار و سندیت این نوع محتوا مورد ارزیابی و در صورت لزوم پاسخگویی قرار گیرد.

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢٦ ارديبهشت ١٣٩٧ - ١٥:٢١ / شماره خبر: ١٧٦٨١١ / تعداد نمايش: 886

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج